Coachen

Coachen, wat is dat nou precies en hoe leer je om dit goed te coachen? Coachen is eigenlijk heel simpel het begeleiden van personeel op de werkvloer. Waarom doen we dit? Daar is maar één antwoord voor en dat is geld verdienen en geld besparen. Dit kan betekenen dat een manager heel simpel aanwijzingen geeft aan andere werknemers. Coachen is ook het overleggen tussen manager of leidinggevende en ander personeel. Het is belangrijk dat er in een organisatie goed gecoacht wordt. Het is prettig als zowel manager en arbeider weten wat ze moeten doen en weten dat alles op rolletjes loopt. Dit zorgt voor een hogere productiviteit en dus meer geld en een hogere omzet. Bij bijvoorbeeld een productieproces is het handig als de arbeiders weten dat ze bijvoorbeeld op deze manier te veel, te weinig of precies genoeg producten produceren. Zo is het voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren. Coachen is dan ook wel het helpen van medewerkers met het uitvoeren van de zelf gemaakte planning.

Coachen kan op verschillende manieren gebeuren. Er zijn direct twee vormen te onderscheiden van coachen. Er kan op strenge berispende manier worden gecoacht en er kan op een vriendelijke educatieve manier worden gecoacht. Coachen is niet alleen maar het geven van aanwijzingen, tips, informatie aan medewerkers maar vooral de manier waarop dit gebeurt en het idee dat erachter zit namelijk de werknemers zo goed mogelijk laten werken en zoveel mogelijk geld te laten verdienen voor uw bedrijf.

Het strenge coachen is zo denken de meeste mensen waarschijnlijk de slechte manier van coachen en de vriendelijke en educatieve manier is de goede manier om te coachen. Dit is echter niet het geval. Als er alleen maar op een vriendelijke manier wordt gecorrigeerd en gecoacht dan zal een werknemer minder snel onthouden hoe bijvoorbeeld een bepaalde handeling uit moet worden gevoerd. Eén boze schreeuwende man dan, is dat de beste manier om te coachen? Nee uiteraard niet. Dit kan zorgen voor veel spanningen en boze gevoelens op de werkvloer en dat is zeker niet handig aangezien dit de medewerkers zeker niet zal motiveren om harde te werken. Deze uitersten zullen u uiteindelijk geld kosten en misschien wel uw bedrijf!

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zelfs dat het een averechts effect heeft om op deze manier te coachen. Ook blijkt dat een mix van een vriendelijke en boze manier van coachen het beste is. Dit klinkt raar, hoe kan je boos en aardig zijn tegelijk? Dit zal met een voorbeeld duidelijker worden. Stel dat een werknemer een vraag heeft omdat hij of zij iets niet snapt. Dan coach je eerst op een vriendelijke en educatieve manier hoe iets in elkaar zit. Stel dat je dan ziet dat het niet goed gaan dan leg je het nog een keer uit maar dan op een neutrale manier. Lukt het dan nog niet is het misschien noodzakelijk om een onoplettende of op het oog onverschillige werknemer even ‘wakker te schudden’ en te laten weten dat je het niet voor Jan met de korte achternaam twee keer uit heb gelegd. Eindig vervolgens op een positieve manier zodat er geen negatieve gevoelens overheersen bij de werknemer. Coachen op deze manier, zo is wetenschappelijk onderzocht, is de beste manier om te coachen. Echter is dit gemiddeld genomen de beste manier. Bij iedere persoon kan een andere vorm van coachen het beste werken en het is aan u als manager de taak om dit te herkennen en vervolgens toe te passen. Dit levert het meeste geld maar ook de beste sfeer op, op de werkvloer.

Comments are closed.