Plannen en organiseren

Plannen en organiseren zijn één van de belangrijkste taken voor een manager, want hiermee kan veel geld worden verdiend en natuurlijk ook veel geld worden bespaard. Het plannen en organiseren is een alledaagse dagtaak de op vele manieren kan worden toegepast. Uiteraard is het verschillend per bedrijf en per functie en taak van een manager wat het plannen en organiseren precies inhoud, maar het uiteindelijke doel geld verdienen blijft hetzelfde. Een taak van een manager kan bijvoorbeeld zijn het opstellen van een werkschema. Dit houdt in dat er rekening gehouden moet worden met ziektes, vrije dagen, weekenden, feestdagen, grotere vraag naar een product of dienst door externe factoren. Om bijvoorbeeld een bepaald aantal producten per dag te maken komt er dus wel iets meer kijken dan even een schemaatje opstellen.

Het plannen en organiseren kan ook op grotere schaal worden toegepast. Moet een manager beoordelingsgesprekken houden in een groot bedrijf met bijvoorbeeld 50 personen dan is er heel wat te plannen en te organiseren door een manager. Het is belangrijk om een duidelijke manier van plannen en organiseren voor jezelf aan te houden. Dit betekent dat je voordat je iets, en het maakt niet uit wat, gaat organiseren een duidelijk plan voor jezelf moet hebben. Om een goed eindresultaat te realiseren moet een manager zelf duidelijk en gestructureerd plannen en organiseren. Dit bespaart ook jezelf geld aangezien tijd geld kost en dit bespaar je. Hoe duidelijker dit gebeurd hoe beter het eindresultaat zeker zal zijn. Deze manier zal per persoon anders zijn en hier zal ik dus niet verder op ingaan. Echter wil ik nog wel melden dat ervaring hier ook een groot goed is. In de loop der jaren zal een manager in de loop der tijd zijn of haar persoonlijke manier van plannen en organiseren ontwikkelen. Oefening baart kunst en geld voor bijna alles wat een manager doet maar zeker ook voor vaardigheden in het plannen en organiseren!

Plannen en organiseren is een belangrijke taak voor managers en om je als manager positief te kunnen onderscheiden is het een goed idee om een extra cursus te nemen om deze vaardigheid beter te ontwikkelen. U kunt natuurlijk ook advies vragen aan collega’s en personeel wat zij een prettige manier vinden om te plannen en organiseren maar dit is zeker niet zo goed als het leren van plannen en organiseren in een cursus. Dit zal net als met veel dingen in het bedrijfsleven gelden, investeer in jezelf met een cursus en verdien er uiteindelijk op lange termijn geld mee!

Comments are closed.